Pompy TRW - najczęstsze awarie

Opisywane przypadki spowodowane są wilgocią i podlegają naprawie. Oczywiście zdarza się wiele innych rzadziej występujących uszkodzeń.

Uszkodzenie pojemnościowego czujnika skrętu

W pompach TRW często uszkodzeniu ulega pojemnościowy czujnik skrętu. Przyczyną jest wilgoć dostająca się do niego pod uszczelką mocującą. Uszkodzenie sprawia, że czujnik daje fałszywe sygnały o gwałtownych ruchach kierownicy mimo że kierownicy nie ruszamy. Pompa wówczas ostro przyśpiesza obciążając mocno alternator. Obserwujemy wówczas chwilowe przygasanie świateł w samochodzie. W momentach nierównej pracy pompy czuć zmienny opór podczas skręcania kierownicą.

Aby się upewnić, że przyczyną nierównej pracy pompy jest czujnik skrętu należy go wypiąć z pompy. Gniazdo zabezpieczyć przed wilgocią i wykonać jazdę próbną. Na konsoli zapali się lampka sygnalizująca błąd czujnika skrętu, pompa powinna nieco przyśpieszyć i pracować ze stałą prędkością. Wspomaganie nieznacznie się pogorszy ale nie powinny się już pojawiać skoki napięcia w instalacji.

Ja w swojej fabii jeździłem 2 lata z wypiętym czujnikiem skrętu (szewc w dziurawych butach chodzi). Czujnik jest nierozbieralny i nienaprawialny. Czasami dobre wysuszenie czujnika usuwa niesprawność.

Dwa rodzaje czujników

Wwystępują dwa rodzaje czujników skrętu: czujnik z kablem na stałe oraz z kablem odpinanym. Niestety ich budowa mechaniczna sprawia że nie są zamienne między sobą. Sygnały z obu czujników są podobne, różnią się głównie częstotliwością pracy (foto obok). Współczynnik wypełnienia przebiegu wynosi od 10% do 90% i zależy od położenia kierownicy. Pompa przyśpiesza gdy widzi zmianę współczynnika wypełnienia. Jeśli współczynnik spadnie poniżej 10% lub wzrośnie powyżej 90% to pompa wie że czujnik uległ uszkodzeniu. Zapala kontrolkę na pulpicie, przyśpiesza nieco i przestaje śledzić sygnał z czujnika.

Pompy TRW są dedykowane do współpracy tylko z jednym rodzajem czujnika. Zamiana pompy zapali kontrolkę na kokpicie i zgłosi uszkodzenie czujnika skrętu. Wyjęty z maglownicy czujnik będzie również zgłaszał błąd. Do prawidłowej pracy czujnika jest potrzebna imitacja blaszki znajdującej się na osi kierownicy. Wersja z kablem potrzebuje blaszkę wsuniętą między okładziny czujnika. Wersja z wtyczką potrzebuje blaszki w kształcie litery c obejmującej płytkę czujnika.

Nieszczelność pompy

Kolejną częstą usterką jest nieszczelność samej pompy. Jeśli widać że dolna pokrywa pompy jest źle wklejona, silikon odchodzi od korpusu, widoczny jest biały proszek powodujący nieszczelność to masz pewność że do pompy dostała się woda uszkadzając elektronikę pompy. Naprawa jest niezbędna.

Samodzielna naprawa

Jeśli zamierzasz sam naprawić pompę to oceń dobrze swoje możliwości. Ja do bezpiecznego procesu rozbiórki, rozlutowania i skutecznej naprawy pompy dochodziłem kilka miesięcy i trenowałem na wielu pompach zanim opanowałem różnorodność uszkodzeń. Czy Tobie się to uda za pierwszym razem? Miałem w rękach wiele sterowników, których nieudolna rozbiórka lub lutowanie powodowały kolejne uszkodzenia. Naprawa trwała dłużej i kosztowała więcej.