Pompy KOYO - najczęstsze awarie

Opisywane przypadki spowodowane są wilgocią i podlegają naprawie. Pompy Koyo mimo, że wyglądają identycznie, występują w trzech różnych wykonaniach elektroniki. Każde wykonanie ma inny moduł mocy i występują w nim inne usterki. O rodzaju sterownika mówi nam ostatnia litera z numeru pompy.

Woda w pompie

Jeśli z korpusu aluminiowego pompy nadmiernie wystaje plastikowy kołnierz gniazda lub widać że gniazdo jest nierównomiernie osadzone, to masz pewność, że do pompy pod gniazdem dostaje się woda. Naprawa jest niezbędna. (foto wystające gniazdo koyo)

Otulina z pianki

Część pomp posiada otulinę z pianki pokrytą czarnym plastikiem, jest to mankament pompy. Po okresie zimowym owa pianka bardzo dobrze nasiąka wodą z solą drogową. Solanka negatywnie wpływa na aluminiowy korpus powodując głębokie wżery i nieszczelność pompy. Pianki należy się pozbyć i pozostawić goły korpus.

Uszkodzenie układu zasilającego czujnik skrętu

Dość częstą awarią jest uszkodzenie układu zasilającego czujnik skrętu. Pompa pracuje na wolnych obrotach i zgłasza błąd czujnika skrętu. Sam czujnik jest raczej niezawodny i rzadko się psuje. Wymiana czujnika w tym przypadku oczywiście nic nie daje. Zdarza się również że pompa nie zgłasza błędu czujnika i nie zapala kontrolki ostrzegawczej a mimo to nie widzi ruchu kierownicy (uszkodzenie w innym obszarze elektroniki).

Błąd 1309 - Uszkodzenie sterownika J500

Kolejnym uszkodzeniem jest zatrzymanie pompy na stałe i zgłoszenie błędu 1309 „uszkodzenie sterownika J500”. Częstą usterką jest losowe działanie pompy. Jak działa to nie zgłasza błędu. Jak nie działa to jest martwa i nie można się z nią połączyć aby odczytać błędy.

 

Oczywiście zdarza się wiele innych rzadziej występujących uszkodzeń, które dają mi wiele do myślenia. Jednak dodatkowo poświęcony czas pozwala usunąć usterki.

Miałem też kilka przypadków w których regenerowano maglownice, gdzie przy składaniu przesunięto pierścień magnetyczny, który impulsuje czujnik skrętu. Brak impulsów z pierścienia nie pozwoliło wytworzyć pompie większego ciśnienia.

Samodzielna naprawa

Jeśli zamierzasz sam naprawić pompę to oceń dobrze swoje możliwości. Ja do bezpiecznego procesu rozbiórki, rozlutowania i skutecznej naprawy pompy dochodziłem kilka miesięcy i trenowałem na wielu pompach zanim opanowałem różnorodność uszkodzeń. Czy Tobie się to uda za pierwszym razem? Miałem w rękach wiele sterowników, których nieudolna rozbiórka lub lutowanie powodowały kolejne uszkodzenia. Naprawa trwała dłużej i kosztowała więcej.